معرفی بزرگان و مشاهیر

معرفی بازیگران مشاهیر آموزشهای مختلف

معرفی بزرگان و مشاهیر

معرفی بازیگران مشاهیر آموزشهای مختلف

  • ۰
  • ۰

اگر فکر می کنید خیاطی سخت است پس مطالب زیر را بخوانید :

  • خیاط کیست ؟چرا باید خیاطی کنیم ؟

بهتر است در ابتدا بدانیم که خیاط اصلاً کیست؟ خیاط کسی است که انواع دوخت  و سفارشات مختلف مثل دوخت انواع لباس ها پرده ها رومیزی ها و کاورها و ...را بر عهده دارد . یک خیاط خوب باید انواع پارچه ها را بشناسد و به بهترین شکل از آنها در دوخت و دوز استفاده کند و مهارت و خلاقیت و نوآوری را با هم ادغام کند و بهترین طرح و دوخت را تحویل مشتری دهد . شما در این کار هرچه تجربه بیشتری کسب کنید مطمئنا موفق تر خواهید بود.حال اینکه چرا باید خیاطی کنیم در درجه اول این را بدانید که خیاطی یک هنر است با خود تصور کنید که شما از یک تکه پارچه بی اهمیت چه چیز هایی میتوانید بدوزید این خود خوشحال کننده است دوم دوست عزیز خیاطی یکی از مشاغل پر در آمد محسوب و کمکی خواهد بود برای بهتر زندگی کردن شما یا لااقل کم کردن هزینه های زندگی شما ،این که قادرهستیدکه دوخت مانتو بلوز و هر نیاز پوشاکی که خود و خانواد تان دارید را فراهم کنید این خدو یک کمک شایان و قابل توجه خواهد بود .

  • چگونگی ورود به کار خیاطی :

اگر می‌خواهید به طور رسمی وارد این کار شوید بهتر است  در آموزشگاه های مختلف دور دیده و مدرک بگیرید . پیشنهاد ما به شما این است که از ابتدایی ترین کلاس ها کار‌خود را آغاز کنید این به دین معنا است که در کلاس های نازک دوزی که یکی از اساسی ترین کلاس ها برای یاد گیری است شرکت کنید در این کلاس ها شما با اصول اولیه دوخت و دوز و انواع دوخت ها آشنا میشوید همانطور که کم و بیش همه ما می دانیم برای ورود به هر کاری علاقه مهمترین واساسی ترین قدم است . پس لازم به ذکر است اگر می خواهید خیاطی را ادامه دهید  باید با علاقه و اشتیاق آن را دنبال کنید تا در این کار موفق شوید .عجول نباشید برای یاد گرفتن عجله نکنید هیچ کس با یک دوره کوتاه خیاط ماهر نشده پس شما نیز از این امر مثتسنا نیستید.هر چه زمان بیشتری برای این کار سپری کنید تجربه و مهارت خود را بالا برده اید .به روز باشید از مجلات مد گرفته تا طرح های طراحان ویترین مغازه ها هیچ کدام را از دست ندهید این یه شما در شکل گیر یه ایده های نو و جذاب کمک خواهد کرد .

  • آموزش خیاطی چه مهارت هایی را می طلبد ؟

خلاقیت یکی از مهمترین فاکتور ها در انجام هر کاری است که بسته به آن رشته ، مهارتهایی نیز لازم دارد و آموزش خیاطی هم مستثنا از این کار نمی باشد پس خلاق باشید همانطور که در بابا اشاره کردیم از ایده هایتان استفاده کنید تا خلاقیت خود را به رخ بکشید

  1. شناخت پارچه:

باید انواع پارچه ها را بشناسیم و با دوخت آن آشنایی داشته باشیم ،بدانیم هر پارچه به چه کاری می آید و در چه کاری مورد استفاده قرار می گیرد  برچسب مخصوص روی هر پارچه به ویژگی های آن اشاره میکند پس بر چسب ها را با دقت بخوانید.در خرید پارچه فقط به ظاهر وزیبایی آن نگاه نکنید بلکه اضافه بر این ها باید توجه داشت نوع دوخت آن پارچه چگونه است. همانطور که در بالا گفتیم اگر در کلاس های ابتدایی شرکت کنید به شناخت هرچه بهتر شما کمک شایانی خواهند کرد.

  1. برش:

مهارت در دوخت با توجه به نظر و خواسته های مشتری یا خودتان ، قدرت تجسم، دقت به جزئیات داشتن پشتکار و منظم بودن مخصوصاً در زمان تعیین شده برای تحویل کار به مشتری . شما باید یاد بگیرید که چگونه برش بزنیدطبق یک الگو طرح اولیه را توسط  کاربن روی پارچه مورد نظر قرار دهید ومطمئا با شید که فیکس  شده باشد برای این کار میتوانیداز سوزن ته گرد کمک بگیریدوان را ثابت نگاه دارید وپارچه را بر روی سطح صافی قرار دهید باز هم توجه کنید که سطح صاف باشدوپارچه کاملا پهن شده باشد اگر از میز استفاده میکنید این نکته فراموش نشود مواظب باشید تمام پارچه روی میز باشد وبعد با یک قیچی تیز کار را برش آغاز کنید.

  1. پایه دوخت:

پایه دوخت به شما کمک میکندکه کوک های منظم و راحت تری داشته باشید و در خیاطی خیلی قابل توجه است. .

  1. یکی از مهمترین و اساسی ترین ابزار اولیه خیاطی چرخ خیاطی می باشد.

بهتر است در اینجا کمی در مورد تاریخچه چرخ خیاطی بدانید چرخ خیاطی توسط (تامیس سنت)انگلیسی تبار در سال ???? ثبت‌و ساخته شد . طریقه دوخت این چرخ مثل دوخت های زنجیره ای الان ما بود هدف این فرد از ساخت این ماشین، دوخت وسایل چرمی بود اما هرگز مورد استفاده قرار نگرفت سالها بعد در سال ???? خیاط فقیر فرانسوی زبان با نام( بارتلمی تیمونیه) با ایده های خلاقانه و فکر جسورانه خود چرخی را ساخت که خیلی شبیه به چرخ خیاطی های امروزی بود

  • انواع چرخ خیاطی:

چرخ خیاطی ها به دو دسته?. خانگی ?.صنعتی تقسیم می شود برای شروع به کار ما چرخ خیاطی خانگی را به شما پیشنهاد میکنیم  که هر کدام از این چرخ خیاطی ها معایب ومزیت های خاص خود را دارد وبا توجه به نیاز هر فرد طراحی شده است پس اول نیاز خود را بشناسید بعد برای خرید اقدام کنید . ?.چرخ خیاطی خانگی :یکی از مهمترین نکات مثبت چرخ خیاطی خانگی برای دوستان تازه کار این است که این نوع چرخ خیاطی ها چند کاره هستند و می توانند تمامی کارهای مربوط به دوخت و دوز را آسان انجام دهند بهتر است در خرید این نوع چرخ خیاطی هم دقت کافی را داشته باشید ما نمی گوییم گران بخرید ولی جنس خوب خریدن بهتر است از خرید چرخ خیاطی ارزان ولی بی کیفیت، چرا که اگر برای خرید جنس مرغوب کمی بیشتر هزینه کنید بهتر از دوباره کاری با جنس معمولی است،این نوع چرخ خیاطی ها هم مدل های فراوان و زیادی دارند سعی داشته باشید چرخ خیاطی انتخاب کنید که دارای دوخت های متنوعی باشد برای انواع دوخت ها وجادکمه ها .اما اگر می خواهید خیلی جدی و حرفه ای خیاطی را شروع کنید بهتر است از چرخ خیاطی های صنعتی استفاده کنید

?.چرخ خیاطی صنعتی:

اما استفاده از این نوع چرخ خیاطی ها یکسری معایب خاص خود را دارند این نوع چرخ ها معمولاً یک کار بیشتر انجام نمی‌دهند برای هر نوع دوختی باید چرخ مخصوص آن را داشته باشید،اما از نکات مثبت این چرخ ها می توان به سرعت بالا در دوخت و دوز های زیبا و منظم آن اشاره کرد.

اجزای چرخ خیاطی خود را بشناسیم :

چرخ خیاطی ها خیلی پیچیده نیستند معمولا ?.کلید خاموش روشن دارند ?. درجه کشش نخ:

?. گردونه مخصوص تنظیم طول دوخت:

این گردونه به شما کمک خواهد کرد که اندازه هر دوخت یا به اصطلاح نوع کوک را مشخص میکند وتنظیم ان کار زیاد مشکلی نمیباشد وبستگی به نوع دوخت شما دارد.

?. بالابرنده پایه?.ماسوره:

ماسوره و تنظیم آن بسیار در دوخت اهمیت دارد قبل از دوخت مطمئنا شوید که نخ به درستی در ماسوره قرار گرفته است ماسوله نیز به درستی بر سر جایش قرار دارد دانستن این نکات کوچک شاید به نظر کم اهمیت جلوه کند اما نتیجه دقت به آن شما را به دوخت تمیز و یک دستی خواهد رساند .

?.پدال و توپی چرخ

ریلی  که قرقره نخ روی آن قرار می گیرد : این قسمت هم بسیار مهم است طریقه قرار دادن نخ بر روی آن و تنظیم فشار وارده به نخ ،که این یک مشکل اصلی در دوخت است که همه خیاط ها حتی ماهر ترین ان ها با ان دستو پنجه نرم میکنند پس تنظیم ان به دقت زیادی نیاز دارد .گاهی چرخ خیاطی ها با هم متفاوت هستند پس ترجیحابه راهنمای چرخ خیاطی مورد نظر خود نیز یک نگاهی بیندازید و کمی آن را مطالعه کند ، جاسوزنی

?. متر:

درست اندازه گیری در دوخت اهمیت فراوانی دارد چرا که این اندازه ها هستند که لباس مناسب هر فرد را تشکیل میدهند فقط تصور کنید که یک اندازه نا درست حتی در یک قسمت چه نتیجه ای خواهد داشت برای مثال :اندازه نا درست قد یک کارمیتواند لباسی کوتاه را رقم بزند که این یعنی تمامی زحمات شما بی نتیجه خواهد ماند پس به این نکته توجه کنید درست اندازه بگیرید .

9.سوزن ته گرد??. مل یا صابون:

بهتر است برای نشانه گذاشتن از صابون استفاده شود چرا که در اثر اتو کشی وسرد شدن هیچ ردی از خود به جا نمی گذارد. سوزن ته گرد هم در فیکس کردن کار به شما کمک میکند در پرو ابتدایی هم اهمیت دارد به جای کوک میتوانیم از سوزن ته گردها استفاده کنیم.

10.کاربن مخصوص خیاطی و رولت:

این کاربن ها به شما کمک میکند که صبح و الگوی خیاطی اولیه خود را بر روی آنها کشیده وبعد بر روی پارچه انتقال دهیم پس نقش کمکی را برای ما اجرا میکنند.

11.الگو و الگو خوانی :

شماباید به الگو خوانی اجحاف کامل داشته باشید به زبان ساده تر بتوانید الگو ها را از روی علامت ها و نشان ها بخوانید و این اگو خوانی توسط مدرسان در کلاس ها به شما یاد خواهد داده شد.به یاد داشته باشید که شما یک مبتدی هستید پس از الگو های پیچیده و مشکل استفاده نکنید پیشنهاد ما به شما استفاده الگو های بسیار راحت وانسان است تا زمانی که دست شما راه بیفتد و تجربه کافی را کسب کنید ، استفاده از ابزار های کار امد ومناسب مثل ??.نخ چین 12.،بشکاف:هیچگاه از قیچی برای شکافت دوخت استفاده نکنید یکی از دلایل منع این کار پاره شدن ناگهانی پارچه شما میباشد بشکاف یکی از بهترین وکار آمد ترین وسیله برای این کار است وکار شما را دقیق وبدون پارگی با خیال آسوده انجام خواهد داد.

13.سوزن درشت:

دقت داشتن در خرید سوزن نیز حائز اهمیت است نوع سوزن به نوع پارچه بستگی دارد ،درست جا انداختن سوزن در چرخ خیاطی نسوزن مناسب داشتن از نظر ظاهری هم بی اهمیت نیست یعنی داری نوک تیز درسوراخ مناسب برای ورود نخ .

14.قیچی :

بهتر از قیچی های مخصوص برش پارچه استفاده کنیم چرا که قیچی های معمولی که برای برش کاغذ ووسایل روزمره است خیلی زود کند میشوند وهمیشه سعی کنید که قیچی خیاطی خود را تیز نگه دارید چرا که این امر به برش زدن های تمیز وسریع کمک بزرگی میکند. آماده سازی پارچه چیست و چه اهمیتی در دوخت دارد ؟آماده سازی پارچه آنقدر اهمیت دارد که انتخاب خود پارچه داراست مثلا اگر پارچه جین میخرید باید قبل از دوخت آن را یکبار شست تا آب مورد و رنگ ندهد همیشه برای جلوگیری از آب رفتن بعضی پارچه ها بهتر است کمی بیشتر از آن پارچه خریداری کنید که بعد از شست شو در صورت آب رفتن وکوچک شدن موجب ناراحتی شما نشود

،15.نخ:

برای خرید نخ باید این نکته را در نظر داشته باشیم که نخ را همیشه پررنگ تر از رنگ پارچه انتخاب کنیم چرا که نخ‌به خاطر پوشش های زیادی که بر روی همدیگه قرار می گیرند پرنگ تر از آنچه که هست نمایش داده می شود وقتی که رول باز شود خواهیم دید که رنگ نخ کم رنگ تر از آن چیزی است که ما تصورش را می کردیم .

16.اتو:

اتو خود دارای یک سری وسایل خاص می باشد مثل اتوی بخار و اتوی سرد،میز اتو ،بالشتک مخصوص اتو کشی، یکسری نکات کلیدی در مواقعی که با چرخ خیاطی خود به مشکل بر می خورید:

اگر چرخ خیاطی با سر و صدای زیادی دارید؟

  • روغن کاری می‌خواهد
  • نوع نخی که استفاده می کنید با پارچه تان سازگاری ندارد
  • .یا ضخامت نخ بیش از اندازه است .

دوخت چرخ بزرگ و کوچک می شود؟ اگر چرخ شما اینگونه میدوزد پس

  • ?سوزن به طور درست جا نیفتاده
  • سوزن از سمت اشتباه نخ شده یا سوزن استاندارد نیست
  • گرد و غبار کار روی ماسوره و ماکو قرار گرفته .

شکستن مرتب سوزن از چیست؟

  • ضخامت سوزن با نخ مناسبت ندارد .
  • سوزن شل است

 زمان دوخت چرخ گیر کرده و حرکت نمیکند ؟

  • نخ ها به ماکو پیچیده شده است یابه ماسوره پیچیده است
  • یاروغن چرخ تمام شده است .

وظایف یک خیاط خوب:

یک خیاط خوب به نظر مشتری احترام گذاشته و درباره پارچه و نوع آن با مشتری اتفاق نظر دارد و برای هر کاری که انجام می دهد یک قیمت منصفانه و یک زمان معین تعیین می‌کند ایجادطرح دلخواه مشتری و نهایتاً پرو و تحویل سفارش به مشتری . سخن آخر دوست من اگر میخواهید یک خیاط خوب شوید اول صبر تجربه وبعد تمرین و تمرین این سه کلید اساسی و مهم را هیچ گاه از خاطر نبر

چه شد که انسان به اندیشه خیاطی با الگوهای آسان افتاد؟

با تغییر و تحول شکل در نوع پوشش، آدم ها برای خودشان توقع جدیدی از پوشاک به وجود آوردند. آنها همت می کردند تا هر روز مفاهیم جدیدی در لباس ها تولید نمایند، بدین ترتیب خیاط ها بدون چاره بودند تا خرقه ها را روی بدن افراد بدوزند. این عمل زمانه متعددی می‌برد و به همین استدلال خیاط ها به تفکر افتادند تا روشی پیدا نمایند که علاوه بر سهولت در دوخت، سرعت هم داشته باشد. در این روزگار بود که به کار گیری از الگو برای خیاطی ترویج پیدا کرد. الگو های کاغذی برای او‌لین توشه به وسیله خیاط آمریکایی به اسم “باتریک” ابتکار عمل شد و از آن پس در آموزش خیاطی آیتم به کار گیری تمامی اشخاص قرار گرفت. این شیوه تحول بزرگی در صنعت تولید پوشاک ساخت و به آن خیاطی با الگو های آسان می گفتند. ولی هنوز هم در لباس دوزی های گران‌قیمت، made to masure از طریق اندازه گیری و دوخت روی بدن اشخاص استفاده می‌گردد که بسیار هزینه بر میباشد. منبع: کتاب چگونه خیاط شویم_چرخ خیاطی خود را بشناسیم

  • ۹۸/۱۱/۰۶
  • محمد سلحشوری

آموزش خیاطی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی