معرفی بزرگان و مشاهیر

معرفی بازیگران مشاهیر آموزشهای مختلف

معرفی بزرگان و مشاهیر

معرفی بازیگران مشاهیر آموزشهای مختلف

  • ۰
  • ۰

سنسورها از تجهیزات ابزار دقیق بوده و در حوزه های مختلف از آنها استفاده می شود. در این مقاله به معرفی انواع مختلف سنسور و کارایی آنها می پردازیم.

سنسور PH

سنسور PH نوعی ابزار برای اندازه گیری قدرت هیدروژن یا سنجش اسیدیته یک سیال است. این سنسور به صورت تخصصی برای اندازه گیری میزان هیدروژنی که در یک محیط وجود دارد، استفاده می شود. نتیجه ایی که از این اندازه گیری به دست می آید، به وسیله یک مبدل به داده های الکترونیکی تبدیل شده و به شکل داده هایی بین 0 تا 14 نشان داده می شود. این سنسور یکی از مهمترین سنسورها در زمینه کنترل شرایط اولیه محیط است زیرا میزان اسیدیته و قلیایی بودن در یک محیط در انجام واکنش های مختلف نقش مهمی دارد. در حقیقت می توان گفت قلیاییت و اسیدیته بودن یک سیال با توجه به اندازه هیدروژن یونیزه شده در برابر هیدروژن غیره یونیزه شده مورد سنجش قرار می گیرد. در صورتی که مقدار هیدروژن یونیزه شده در یک سیال زیاد باشد، این سیال اسیدیته بیشتری داشته و به اصلاح PH آن از 7 کمتر است. به طور کلی می توان گفت میزان PH یک سیال بین 0 تا 14 متغیر بوده و زمانی که بین 0 تا 7 است محیط اسیدی و زمانی که بین 7 تا 14 است، محیط بازی می باشد.

سنسور PH ابزاری است که دو الکترود دارد. یکی از این الکترودها غشای نیمه تراوا داشته و به هیدروژن اجازه عبور می دهد. الکترود دیگر به عنوان الکترود شاهد شناخته شده و تغییراتی که در الکترود اولیه به وجود می آید، نسبت به آن اندازه گیری می شود. وقتی یون هیدروژن با بار مثبتش، به بخش داخلی الکترود نفوذ پیدا می کند، در مقابل الکترود شاهد، تفاوت الکتریکی ایجاد شده و یک جریان ضعیف به وجود می آید. جریانی که حاصل می شود، از طریق مبدل دستگاه به داده هایی بین 0 تا 14 تبدیل می شود. نتیجه به دست آمده از این انفعالات به وسیله یک نمایشگر و به صورت داده نشان داده می شود. در حقیقت سنسور PH دستگاه پیشرفته ایی است که الکترودهای حساسی دارد و در حوزه های صنعتی نقش بسیار مهمی دارد. برای خرید سنسور ph از ابزار سنجش آریا با این شرکت تماس بگیرید.

سنسور pt100

سنسور دمای pt100 از پرکاربردترین سنسورهای دما بوده و مکانیزم عملکرد این سنسور با توجه به تغییر مقاومت درست شده است. عملکرد این سنسورها تا حدی شبیه به ترموکوپل است ولی به طور کلی مبنای کار سنسورهای pt100 در مقایسه با ترموکوپل متفاوت بوده و برای سنجش تغییر دما از روش های مختلفی استفاده می کند. در ترموکوپل ها، تغیرات دما موجب به وجود آمدن اختلاف پتانسیل بین دو سیم شده و این اختلافی که در پتانسیل ایجاد می شود، به وسیله یک دستگاه مبدل به داده های دیجیتالی تبدیل می شود. از معروف ترین تیپ های ترموکوپل ها، ترموکوپل تیپ S, J, K هستند.

عملکرد سنسور pt100 به این گونه است که در قسمت داخلی این سنسور دستگاهی برای مقاوت استفاده شده و در برابر دما تغییر می کند. در حقیقت می توان گفت وقتی دما زیاد می شود، مقاومت سنسور نیز بالا رفته و این تغییرات در یک ترانسدیوسر به داده های دیجیتالی تبدیل می شود و سپس به صورت دما در نمایشگر دستگاه مشخص می شود. علاوه بر این اگر دما کم شود نیز به نسبت آن مقاومت کم شده و شدت جریان زیاد می شود و این تغییرات دوباره به عنوان تغییرات دما در نمایشگر نشان داده می شود. به همین دلیل از این سنسورها در پروژه های صنعتی بزرگ به عنوان سنسور دما استفاده می شود. سنسور دمایpt100  یکی از بهترین سنسورهای دما بوده و توانایی آنها در پوشش دهی محدوده دمایی متفاوت می باشد.

سنسورهای pt100  به سه دسته طبقه بندی می شوند. سنسور pt100 ساده یکی از انواع این سنسورها بوده و یکی از معمولی ترین سنسورها محسوب می شود. این سنسور می تواند محدوده دمایی بین منفی 200 تا مثبت 400 درجه سانتی گراد را پوشش دهد. سنسور دیگر، سنسور pt100 سرامیکی بوده که برای ساخت آن از ماده سرامیک استفاده می شود. سرامیک موجب بالا رفتن مقاومت این سنسورها شده و در نتیجه این سنسورها در محدوده دمایی بین منفی 200 تا مثبت 600 درجه سانتی گراد به کار برده می شوند. سنسورهای غلاف کونیک نیز برای محدوده دمایی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و رنج دمایی آنها بین منفی 200 تا مثبت 800 درجه سانتی گراد است. به طور کلی سنسورهای pt100 با توجه به جنسی که دارند به سه گروه سنسور سرامیکی، سنسور شیشه ایی و سنسور میکایی طبقه بندی می شوند. علاوه بر این، این سنسورها به دو دسته سنسور سرامیکی و سنسور قلمی نیز تقسیم می شوند. سنسورهای سرامیکی، طبق استانداردهای بین المللی و از یک نیمه هادی ساخته شده اند ولی سنسورهای قلمی، یک استوانه سرامیکی و یک سیک نازک پلاتینی دارند.   

سنسور فشار

سنسور فشار ابزاری است که به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار می تواند فشار سیالات و گازها را اندازه گیری کنند. این سنسورها مانند یک مبدل کار می کنند و سیگنالی که در این حسگر به دست می آید، در اثر فشار وارده به دستگاه به دست می آید. این فشار به صورت آنالوگ است و به وسیله حسگر فشار، به داده های دیجیتالی تبدیل شده و سپس در نمایشگر به نمایش در می آید. در برخی مواقع سنسور فشار، به شکل سوئیچ فشار یا ترانسمیتر فشار، برای کنترل برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این سنسورها برای سنجش مستقیم فشار استفاده شده و در کنار آن می توان متغیرهای دیگری مانند سرعت سیال، سطح و ارتفاع سیال و شدت جریان مایع یا گاز را نیز اندازه گیری کرد. به همین دلیل سنسورهای فشار به عنوان ترانسمیترهای فشار نیز شناخته می شوند. برای آگاهی از قیمت سنسور فشار با ابزار سنجش اریا تماس بگیرید.

سنسورهای فشار بر اساس دامنه فشار، نوع فشار اندازه گیری شده و همچنین شرایط عملیاتی به چند گروه تقسیم می شوند. سنسور فشار نسبی یکی از انواع سنسورها بوده و می تواند فشار کلی را نسبت به فشار اتمسفر اندازه گیری کند. دستگاهی که برای سنجش باد لاستیک از آن استفاده می شود، یک نمونه از این دستگاه است. زمانی که فشار اندازه گیری شده که به وسیله این دستگاه اندازه گیری می شود، صفر باشد، فشار آن برابر با فشار محیط است. سنسور فشار خلاء برای سنجش فشارهای زیر فشار اتمسفر یا فشار منفی استفاده می شود و تفاوت این سنسورها با سنسور فشار مطلق این است که برای فشار های زیر صفر و فشارهای کم به کار برده می شوند. سنسورهای فشار مطلق می توانند فشار محیط را نسبت به خلع کامل بسنجند و نتیجه ایی که به دست می آید، فشار مطلق می باشد. سنسورهای فشار تفاضلی می توانند تفاوت فشار را در دو نقطه مختلف اندازه گیری کنند. این ابزار برای سنجش مواردی مانند افت فشار در فیلترهای روغن و هوا و همچنین اندازه گیری سطح مایع و جریان به کار برده می شود.  

 

  • ۹۹/۱۰/۲۱
  • محمد سلحشوری

فروشگاه ابزار سنجش آریا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی