سامسونگ یک ابرشرکت چندملیتی و خوشهای است واقع در سئول، کره جنوبی. سامسونگ مالک چندین شرکت تابعه و زیرمجموعه در صنایع مختلف است که برای نمونه میتوان به سامسونگ الکترونیک، سامسونگ لایف و سامسونگ فایر، صنایع سنگین سامسونگو سامسونگ سی اند تی اشاره کرد.
گروه سامسونگ
سال ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ-چول، بعنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد. این شرکت در طول ۳ دهه نخست، فعالیتهای خود را در حوزههای ارائه خدمات مالی و بیمه، مبادلات اوراق بهادار و خردهفروشی توسعه داد و در اواخر دهه ۱۹۶۰ وارد عرصه تجارت الکترونیک گردید و در اواسط دهه ۱۹۷۰ نیز به صنایع کشتیسازی وارد شد.
پس از درگذشت لی بیونگ-چول، در سال ۱۹۸۷ شرکت سامسونگ به چهار گروه مستقل بنامهای گروه سامسونگ، گروه شینسگائه، گروه سیجی و گروه هانسول تفکیک شد. در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در شهر سامسونگ، سئول قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله میشود.
تاریخچه سامسونگ
گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ چول به عنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد و بیشترین حجم کاری خود را بر صادرات ماهی، میوه و سبزی به چین قرار داد. طی یک دهه، با رشدی بسیار سریع، سامسونگ به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ کره تبدیل شد. در سال ۱۹۶۹ شرکت سامسونگ الکترونیک به عنوان یک شرکت تابعه در گروه سامسونگ متولد شد. این شرکت در دهه ۱۹۷۰ با سرمایهگذاری در صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و کشتیسازی، راه صنعتی شدن را در پیش گرفت.
در ۱۹۷۳ دومین برنامه ۵ ساله مدیریت این شرکت اعلام و گذار از مرحله تولید و تجارت مواد اولیه به ساخت محصول نهایی، هدف اصلی این گروه اعلام شد. در دهه ۱۹۷۰ شرکت سامسونگ آنچنان توسعه پیدا کرد، که شرکتهای صنایع سنگین، پتروشیمی، کشتیسازی و ابزارهای دقیق سامسونگ یکی پس از دیگری تأسیس گردید و اولین صادرات صنایع الکترونیک این گروه نیز از سوی سامسونگ الکترونیک صورت گرفت. محصولات این شرکت در دهه ۱۹۸۰ توانستند به بازارهای جهانی راه یابد.
در سال ۱۹۸۷ با درگذشت لی بیونگ-چول، پسر او لی کان-هی مدیریت گروه را برعهده گرفت. لی کان-هی یک سال بعد برنامه توسعه دوم گروه سامسونگ را در شرکت به راه انداخت. این برنامه شامل بر تجدید ساختار کسبوکار قدیمی و تبدیل شرکت به یکی از ۵ شرکت برتر الکترونیک و شرکتی در کلاس جهانی بود.
اوایل دهه ۱۹۹۰ را میتوان دوران مدیریت نوین در سامسونگ دانست. در این دوران شعار «اول کیفیت» انتخاب و تبلیغ شد. در این دوره، ۱۷ محصول مختلف نظیر نیمرسانا، نمایشگرهای رایانه و … در بازار جهانی تولید شد و در برخی از آنها نظیر نمایشگرهای السیدی به مقام اول جهانی دست یافت. همزمان، علاوه بر جهتگیری به سمت بکارگیری شش سیگما و تولید محصول کیفی، کیفیت کارکنان نیز مورد توجه قرار گرفت. از ابتدای قرن بیست و یکم، حرکت به سمت دوران دیجیتال برای این شرکت تشدید شد. به گونهای که به سرعت در حوزههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات محصولات متنوعی عرضه میشوند.
ریشه نام سامسونگ
واژه سامسونگ در زبان کرهای هانجا به معنی سهستاره است. منظور از عدد سه در این نام، توان و بزرگی، و منظور از ستاره، جاودانگی است.
شرکتهای تابعه سامسونگ
امروزه گروه سامسونگ شامل مجموعهای از ۸۰ شرکت است که بزرگترین مجموعه تجاری-صنعتی در کره جنوبی محسوب میشود. شناختهشدهترین شرکتهای زیرمجموعه آن عبارتند از:
سامسونگ الکترونیک (بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات جهان) بزرگترین شرکت این گروه
صنایع سنگین سامسونگ (دومین شرکت بزرگ صنایع کشتیسازی کره جنوبی)،
شرکت مهندسی سامسونگ و سامسونگ سی اند تی (به ترتیب سیزدهم و سیوششمین شرکتهای بزرگ ساختمانی جهان)،
سامسونگ کارت، سامسونگ فایر، سامسونگ لایف (چهاردهمین شرکت بزرگ بیمه عمر جهان)
اورلند، کره جنوبی (قدیمیترین شهر بازی در کره جنوبی)، سامسونگ تکوین و چیل ورلدواید (پانزدهمین شرکت تبلیغاتی جهان).
گروه سامسونگ امروزه دارای تعداد زیادی شرکت تابعه، زیرمجموعه و فرعی در سرتاسر جهان است. مهمترین شرکتهای تابعه این گروه عبارتند از: سامسونگ الکترو مکانیکس، سامسونگ تکوین، سامسونگ سی اند تی، سامسونگ فایر، سامسونگ کارت، سامسونگ لایف، چیل ورلدواید، سامسونگ الکترونیک، صنایع سنگین سامسونگ و مهندسی سامسونگ.
سامسونگ الکترو مکانیکس
سامسونگ الکترومکانیکس، شرکت قطعات الکترونیکی است که در زمینه تولید قطعات الکترونیکی، نیمرساناها، برد مدار چاپی، منابع تغذیه و تجهیزات مخابراتی فعالیت میکند.شرکت سامسونگ الکترو-مکانیکس در سال ۱۹۷۳ از مشارکت شرکتهای سامسونگ و سانیو، تحت نام سامسونگ-سانیو راهاندازی شد و در حال حاضر دارای ۹ کارخانه تولیدی در کشورهای چین (۲ کارخانه)، فیلیپین، کره جنوبی (۴ کارخانه)، تایلند و مجارستان است.
سامسونگ تکوین
سامسونگ تکوین، (به انگلیسی: Samsung Techwin) شرکت الکترونیکی است که در زمینه تولید سیستمهای نظارتی (مانند: سیستمهای تصاویر مداربسته، دستگاه ضبط تصویر دیجیتال) نیمرساناها، صنایع دفاعی و صنایع جنگافزاری، تجهیزات خودکارسازی و مکانیک پرواز، تولید الکتریسیته و زیرساختهای ترابری فعالیت میکند.
شرکت سامسونگ تکوین در سال ۱۹۷۷ توسط شرکت سامسونگ الکترونیک راهاندازی شد و در حال حاضر بهعنوان زیرمجموعهای از گروه سامسونگ، در آسیا، خاورمیانه، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی فعالیت میکند.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر چانگوون، کره جنوبی قرار دارد و در سال ۲۰۱۳ درآمدی معادل ۲٫۹۱۲ تریلیون وون کره جنوبی کسب نمود.
سامسونگ کارت
سامسونگ کارت، شرکت خدمات مالی است، که در زمینه ارائه خدمات کارتهای اعتباری فعالیت میکند.
شرکت سامسونگ کارت در سال ۱۹۸۳ تأسیس شد، در سال ۲۰۰۵ با سامسونگ کپیتال ادغام شد و هماکنون بزرگترین اپراتور کارتهای اعتباری کره جنوبی بهشمار میآید.
شرکت سامسونگ الکترونیک با در اختیار داشتن ۳۵٫۳٪ درصد و سامسونگ لایف با ۲۶٫۴٪ درصد از سهام این شرکت، مالکین اصلی سامسونگ کارت محسوب میشوند.
چیل ورلدواید
چیل ورلدواید، شرکت تبلیغاتی کرهای است، که در زمینه ارائه خدمات تبلیغات، روابط عمومی و بازاریابی فعالیت میکند.
شرکت چیل ورلدواید در سال ۱۹۷۳ توسط گروه سامسونگ راهاندازی شد و در حال حاضر بزرگترین بنگاه تبلیغاتی کره جنوبی است و در رتبه ۱۵ از بزرگترین شرکتهای تبلیغاتی جهان، جای دارد.
صنایع سنگین سامسونگ
صنایع سنگین سامسونگ، شرکت صنایع سنگین کرهای است، که در سال ۱۹۷۴ راهاندازی شد و امروزه بهعنوان یکی از بزرگترین سازندگان کشتی در جهان و سومین کشتیساز بزرگ در کرهجنوبی بهشمار میآید.
این شرکت، یکی از زیرمجموعههای گروه سامسونگ است، که تمرکز اصلی آن بر ساخت و ارائه انواع کشتیها، نفتکشها، شناورهای FPSO، نفتکشهای الانجی، نیمه شناورها، جرثقیلهای دروازهای و سایر سازههای دریایی معطوف است.
مهندسی سامسونگ
مهندسی سامسونگ، شرکت خدمات مهندسی است، که در زمینه ارائه خدمات مدیریت پروژه و اجرای پروژههای ساختوساز، کارخانجات صنعتی، پالایشگاهها، نیروگاههای برق و احداث زیرساختهای شهری فعالیت میکند.
شرکت مهندسی سامسونگ در سال ۱۹۸۰ توسط گروه سامسونگ راهاندازی شد و در حال حاضر بهعنوان یک پیمانکار ایپیسی دارای عملیات در ۴۰ کشور جهان بوده، همچنین دارای شعبه در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، تایلند، هند، ترینیداد و توباگو و مکزیک است.
سامسونگ الکترونیک
پنج حوزه اصلی کسبوکار شرکت سامسونگ الکترونیک عبارت است از: لوازم خانگی دیجیتال، رسانه دیجیتال، السیدی، نیمرسانا و مخابرات
در سال ۲۰۰۴، سامسونگ الکترونیک از سوی مجله فورچون به عنوان چهارمین شرکت تحسینبرانگیز جهان در حوزه الکترونیک انتخاب شد. هماکنون تعداد شرکتهای گروه سامسونگ به ۱۴ رسیده که با ۳۳۷ دفتر در ۵۸ کشور جهان پراکندهاست.
محصولات شرکت سامسونگ
بهطور کلی، محصولات این شرکت شامل پوشاک، صنایع شیمیایی، تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات پزشکی، نیمرساناها، کشتی و شناور و تجهیزات مخابراتی میشود
فرهنگ سازمانی سامسونگ
شعارهای سامسونگ از ابتدای تأسیس، توجه به منابع انسانی، کمک اقتصادی به جامعه و خرد ورزی بودهاست. مدیرعامل شرکت معتقد است، موقعیت سامسونگ متکی به پنج ارزش است: کیفیت، خلاقیت، رقابت، فرهنگ و وحدت. در سال ۱۹۹۳، مدیرعامل شرکت برنامه هویت بخشی جدید را در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس شرکت معرفی کرد. او اعلام نمود که شرکت نیازمند آن است که بازتابهای اخلاقی خود را ببیند. شرکتهایی که پایبند اصول اخلاقی نیستند، قادر به تولید محصولات با کیفیت نخواهند بود، زیرا از مشتریان و خواستههای آنان درک روشنی ندارند.
در سامسونگ هر تغییر به عنوان یک فرصت دیده میشود و به افراد امکان و اجازه اشتباه کردن داده میشود، به شرط آنکه آن اشتباه مستند و مکتوب شده و دیگر تکرار نشود. اصول جدید مدیریت سامسونگ مبتنی است بر اخلاق و قانون، احترام به ذینفعان و مشتریان و پذیرش مسئولیت اجتماعی.
منابع انسانی سامسونگ
تعداد کارکنان شرکت سامسونگ بیش ۴۲۷۰۰۱نفر است، که در سراسر جهان گسترده هستند. منابع انسانی از همان ابتدای تأسیس، در اولویت شرکت بودهاند.
میزان فروش سامسونگ
در سال ۲۰۱۳ گروه سامسونگ درآمدی معادل ۳۲۷ میلیارد دلار، در صدر شرکتهای برتر کره جنوبی قرار گرفت و بیش از ۱۷٪ درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داد.
این گروه در سال مالی ۲۰۱۳ معادل ۳۰٫۱ میلیارد دلار سود خالص کسب نمود. مجموع داراییهای گروه سامسونگ در پایان سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۰۰٫۴ میلیارد دلار اعلام شد.
مدیریت ارشد سامسونگ
مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره فعلی گروه سامسونگ لی کان-هی سومین فرزند مؤسس گروه سامسونگ یعنی «لی بیونگ-چول» است. او که مدرک دکترای خود را از دانشگاه ملی سئول در سال ۲۰۰۰ دریافت کردهاست، در سال ۱۹۷۸ نایب رئیس سامسونگ بود و بعد از درگذشت پدرش در سال ۱۹۸۷ ریاست گروه سامسونگ را بدست گرفت و به خوبی شرکت را در عصر دیجیتال به پیش برد.
او بیش از هر مدیر ارشد دیگری به فناوری و کسب دانش فنی دست اول تأکید دارد. مدیریت مؤثر لی در ۲ دهه گذشته توانستهاست سامسونگ را که به عنوان یک فروشگاه بازرگانی تأسیس شده بود، به رقیب جدی معتبرترین و مطرحترین پیشتازان فناوری دیجیتال و تولیدکنندگان وسایل صوتی و تصویری الکترونیک نظیر سونی و پاناسونیک تبدیل کند. او در سال ۱۹۹۳ در شهر فرانکفورت آلمان بیانیه معروف سامسونگ را صادر کرد و همه کارکنان را به یک انقلاب فرهنگی فرا خواند. او گفت که تغییر را از خود آغاز خواهد کرد، زیرا تنها حرف زدن کافی نیست. لی معتقد است که در هزاره جدید، قدرت آتش یک کشور به وسیله سطح فناوری آن مشخص میشود.
منبع: ویکی پدیا